1977 nov.; Bese Jyderup Realskole
I forbindelse med indskrivning af elever til skoleåret 1978-79 - specielt af elever til børnehaveklassen, 1. og 8. klasse - er alle interesserede forældre og andre pårørende, velkomne til at bese Jyderup Realskole henholdsvis på Søbæksgården og på Slagelsevej tirsdag den 6. december 1977 mellem kl. 8 og 17 I øvrigt giver skolebestyrer Peter Hehnel gerne nærmere oplysninger om de skolemæssige muligheder ved henvendelse på tlf. 47 60 251 |
1978 aug.; Spændende og nye aktiviteter
415 kostskoleelever kommer til Jyderup i morgen. 148 elever starter på helt ny uddannelse på mandag I morgen søndag kommer 415 kostelever til Jyderup Realskole, af disse er omkring 160 nye elever. De kommer fra hele Danmark og alverdens lande. Skolebestyrer Peter Hehnel oplyser, at der kommer elever fra 67 kommuner og fra lande som Chile, Peru og Kina. De der kommer fra udlandet er børn af danske forældre, som har deres virke i det fremmede. Foruden den almindelige undervisning tilbyder eealskolen alle former for fritidsaktiviteter, som børn kan tænkes at være interesseret i. Peter Hehnel siger, at det er lettest at oplyse om den ene aktivitet, som skole ikke kan tilbyde sine elever. Det er ishockey. Grunden til det er, at ishockey ikke findes i Vestsjællands amt. Skolen råder selvfølgelig ikke over alle aktivitetsmulighederne selv. Eksempelvis hvis elever vil flyve svævefly må de til Kaldred flyveplads Nye aktiviteter i år kommer som noget nyt ridning for alvor i gang med 20 islænderheste, som skolen har opstaldet. Af andre nye aktiviteter kan nævnes dramatik og filmlære samt bueskydning. en anden ny aktivitet bliver pistol og riffelskydning, men til indretning af skydebanerne vil skolen benytte sig af den nye erhvervsrettede grundskole. Eleverne får selv lov til at indrette banerne selvfølgelig under opsyn af en faglærer, således at sikkerhedsregler overholdes. Den erhvervsrettede kostskole - den erhvervsrettede kostskole, som får premiere på mandag i den gamle lak - og krudtfabriks hovedbygning giver netop eleverne mulighed for at deltage aktivt i skolens opbygning. Den håndværksmæssige kunnen, som disse elever har og får, skal netop benyttes til skolens indretning. Derved får eleverne en fornemmelse af, at det er deres skole, og de vil føle et andet ansvar for den, siger Peter Hehnel. Leif Skovgaard, souschef og afdelingsleder for den erhvervsrettede kostskole siger til Kalundborg Folkeblad, at dér, hvor der er mulighed, benyttes elevernes ekspertise. Et af formålene med uddannelsen er, at bibringe eleverne en forståelse for det håndværksmæssige arbejde og tilpasse dem til samfundet uden for skolen. Supplerende siger Peter Hehnel, at de tanker man har med den erhvervsrettede undervisning er de samme, som er fremme i U-90, der er debat oplæg til, hvorledes det danske samfund skal indrette sit uddannelsessystem frem til 1990. Erhvervsundervisningens hovedområder Den erhvervsrettede uddannelse tilbydes elever på 8., 9. og 10. klassetrin. Det er en selvfølge, at de obligatoriske grundskolefag; dansk, matematik, engelsk, samtidsorientering og fysik får en særdeles, seriøs og solid behandling. Skoleafdelingens særpræg bliver den erhvervsrettede undervisning, der vil blive givet inden for hovedområderne metal, landbrug, handel og kontor, bygge- og anlæg, ernæring samt stærk- og svagstrøm. Alle elever på 8. klassetrin skal gennemgå alle seks hovedområder, elever på 9.klassetrin kan nøjes med to hovedområder og elever på 10. klassetrin kan nøjes med et hovedområde. Baggrunden for disse erhvervsrettede tilbud er en erkendelse af, at mange elever bliver skoletrætte, når de når 8. skoleår. Det er svært for dem at se formålet med en boglig uddannelse og se forbindelse mellem den boglige uddannelse og det praktiske arbejde, siger Leif Skovgaard Derfor giver man eleverne dette tilbud, og det viser sig at have været en succes. Siden skolen første gang offentliggjorde sine tanker om den nye uddannelse her der gennemsnitlig været 50 mennesker om dagen for at orientere sig om skolen. De 148 pladser, som der er plads til på erhvervsskolen er optaget, og 20 unge står på venteliste, oplyser skolebestyrer Peter Hehnel. Hotellet Det nye kollegium til de 148 elever, som er opført på rekordtid, virker nærmest som et hotel. Der er reception med nøgletavle, hvor nøglens placering på tavlen fortæller, hvor eleven opholder, sig hvis han eller hun altså ikke er på sit værelse. Fra receptionen er der samtaleanlæg til samtlige værelser, så man hurtigt kan komme i forbindelse med eleverne. Hvert værelse har sit eget bad og toilet og har plads til to elever. I Kollegiet (JEG) er desuden tre køkkener til elevernes brug, der er opholdsrum med fjernsyn mv. Uden for Kollegiet (JEG) bliver anlagt fodboldbane, 400 m løbebane og baner til længde- og højdespring. Desuden er der plads til tennisbaner, som skal anlægges af eleverne selv. Ridebane med internationale må er der også tænkt på, og med tiden rejses en ny idrætshal. Eleverne med i opbygning I sprængstoffabrikkens bygninger og på området omkring dem indrettes i øjeblikket alle faciliteter til skolens realisering. Skolebestyrer Peter Hehnel tog Kalundborg Folkeblad med på en rundtur. Og det efterfølgende kan kun blive et lille indtryk af alle de tilbud som skolen giver. Der er værksteder til træ og metal, som eleverne selv skal indrette, der er maskinhal, hvor eleverne skal være med til at stille de nye maskiner op. Afdelingen til fotolære og filmlære, samt lokaler til undervisning i elektronik og fysik er under opbygning. Øverst i bygningen er der indrettet biograf, som også kan bruges til koncerter. Der er indrettet lokale til teknisk tegning. Ved siden af det store køkken er der slagteri - med fryserum - hvor hele dyr kan parteres. Der er grovkøkken samt køkken med slagteri og bageri. Teater i Jyderup I teatersalen er Det danske Teater med for at give sagkyndig bistand til lydisolering og lysinstallering - således at scenen kan bruges af mere professionelle rejsende teatre. Skolens bygge- og anlægshold skal være med til at bygge scenen op. Elektronikholdet skal være med til at arrangere lyset. og handels- og kontorholdet skal stå for billetsalg og annoncering i forbindelse med teaterforestillinger. Når det ikke bruges til teater, kan scenen laves om til en gymnastiksal og tilskuergulvet kan laves om til boldbaner. I sprængstoffabrikkens gamle hovedbygning er der indrettet klasseværelser til den obligatoriske undervisning. I kælderen er der omklædningsrum og badefaciliteter for de elever der dyrker idræt. |
Forretningsgaden
De mange små bygninger på fabrikkens grund kommer også i brug. Elever - handels - og kontorholdet - skal lede portnerboligen. De har deres egen forretning og deres egen bank, hvor de udbetaler lommepenge og rejsepenge. Endvidere er der vaskeri og i alle vinduerne laves udstillinger af elevarbejde, så det kommer til at ligne en forretningsgade. Det nyopførte westernmiljø med stalde til de 20 islændere indgår i miljøet, der koncentreres omkring et torv. En bygning indrettes til værksted, hvor biler repareres, og hvor landbrugets maskiner kan istandsættes, når de går i stykker. En anden bygning indrettes til heldøgnsinstitution. Mange unge vil gerne være børnepædagoger. I institutionen kan de assistere en lærer i pasning af børn fra kommunen, hvis forældre har fået et akut pasningsbehov. Evt. på grund af sygdom, hospitalsophold eller lignede. Selve den bygning, der i sin tid indeholdt krudtværket, får eleverne. De får til opgave at indrette et rådhus i bygningen. Det skal være elevernes eget rådhus og de må selv om hvordan det skal indrettes. | Westernebyen |
Åbent for kommunens borgere - Det er klart at alle disse aktiviteter er et tilbud til alle skolens over 500 elever, siger Peter Hehnel og fortsætter. Alt dette er kommet op at stå på mindre end et år. Skolen overtog bygningerne i november 1977 og eleverne kommer i morgen, søndag, og starter skolegangen på mandag. - Grunden til, at det kunne lade sig gøre, er, at vi har mødt den allerstørste velvilje hos kommunalbestyrelsen, i Tornved, påpeger skolens bestyrer og siger afslutningsvis, at alle aktiviteter er åben for kommunens borgere. Alt hvad vi laver er åbent og tilgængeligt for alle, der har lyst til at være med, slutter Peter Hehnel2 |
Billede 2 |